Insomnia, Medicalization, and Expert Knowledge

AHP readers may be interested in a new piece in the April issue of the Canadian Journal of Health History: “Insomnia, Medicalization, and Expert Knowledge,” by Kenton Kroker. Abstract:

Historians have clearly articulated the ways in which sleeplessness has long been part of the human condition. As an object of medical expertise and public health intervention, however, insomnia is a much more recent invention, having gained its status as a pathology during the 1870s. But while insomnia has attracted considerable and concerted attention from public health authorities allied with sleep medicine specialists, this phenomenon is not well explained by classical medicalization theory, in part because it is the sleepless sufferers, not the medical experts, who typically have the authority to diagnose insomnia. The dynamics of insomnia’s history are better described as those of a boundary object, around which concepts and practices of biomedicine and psychology coalesce to frame contemporary notions of self-medicalization and self-experiment.

Les historiens ont bien montré comment l’insomnie fait depuis longtemps partie de la condition humaine. Toutefois, en tant qu’objet d’expertise médicale et d’intervention de santé publique, elle représente une invention beaucoup plus récente et acquiert un statut de pathologie dans les années 1870. Même si l’insomnie a reçu une attention considérable de la part des autorités de la santé publique et des spécialistes des troubles du sommeil, elle demeure mal comprise par la théorie classique de la médicalisation, en partie parce que ce sont les insomniaques eux-mêmes – et non les experts médicaux – qui détiennent l’autorité nécessaire pour diagnostiquer une insomnie. De fait, la dynamique de l’histoire de l’insomnie se comprend mieux lorsqu’on envisage celle-ci comme un objet-limite autour duquel les concepts et les pratiques de la biomédecine et de la psychologie se combinent pour délimiter les notions contemporaines d’automédicalisation et d’auto-expérimentation.

About Jacy Young

Jacy Young is a professor at Quest University Canada. A critical feminist psychologist and historian of psychology, she is committed to critical pedagogy and public engagement with feminist psychology and the history of the discipline.