“ full and useful lives ” : La déficience intellectuelle au sein du discours médical canadien (1956–1972)

A forthcoming French language article in the Canadian Bulletin of Medical History/Bulletin canadien d’histoire de la médecine will be of interest to AHP readers: ““ full and useful lives ” : La déficience intellectuelle au sein du discours médical canadien (1956–1972),” by Hubert Larose-Dutil. French and English language abstracts:

Les articles publiés entre 1956 et 1972 au sein du Canadian Medical Association Journal (CMAJ) et du Canadian Psychiatric Association Journal (CPAJ) témoignent d’un certain intérêt de la communauté médicale canadienne pour le retard mental au cours de cette période. Celle-ci se préoccupe tout particulièrement du poids économique que représente – d’après elle – le « retardé mental » et de la capacité de ce dernier à atteindre une autonomie suffisante pour être productif. Dans cet article, nous mettons en lumière l’ambition de disciplinarisation du retardé mental qui transparaît du corpus analysé. Nous analysons d’abord les propos tenus sur le diagnostic de retard mental, puis ceux portant sur les traitements, les soins et les services jugés pertinents. Enfin, nous examinons le discours véhiculé dans les deux revues sur les échecs de l’entreprise médicale d’autonomisation et de majoration économique du retardé mental.

Articles published between 1956 and 1972 in the Canadian Medical Association Journal (CMAJ) and the Canadian Psychiatric Association Journal (CPAJ) reflect the Canadian medical community’s certain interest in mental retardation during this period. Much of the scientific production in this area at that time seems to have been aimed at alleviating the economic burden of mental retardation by making the mentally retarded person autonomous and capable of performing an economic function. This article aims to highlight this ambition to discipline the mentally retarded through the study of the CMAJ and CPAJ articles. It begins with a discussion of the diagnosis of mental retardation, followed by a discussion of the treatments, care and services to be offered. The last part of this text deals with the discourse conveyed in the two journals regarding to the mentally retarded that seems unable to live outside of the institution and perform an economic function.

About Jacy Young

Jacy Young is a professor at Quest University Canada. A critical feminist psychologist and historian of psychology, she is committed to critical pedagogy and public engagement with feminist psychology and the history of the discipline.