“Snips and Snails and Puppy Dog Tails”: Boys and Behaviour in the USA

Front piece of The Adventures of Tom Sawyer, 1876 1st edition

AHP readers may be interested in a forthcoming piece, now available online, in the Canadian Bulletin of Medical History:

““Snips and Snails and Puppy Dog Tails”: Boys and Behaviour in the USA,” by Matthew Smith. Abstract:

In The Adventures of Tom Sawyer and Huckleberry Finn, Mark Twain introduced two of the most iconic boys in American literature. Tom and Huck become heroic figures, despite their penchant for bad behaviour. Indeed, it is their propensity to be impulsive, break rules and defy authority that win them the day. Today, however, Tom Sawyer and Huck Finn have become the posterboys for a psychiatric disorder, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, or ADHD. I trace how and why attitudes about pathological boys’ behaviour reversed during the twentieth century, from a focus on shy, introverted, and physically passive boys to the very opposite – boys like Tom and Huck. I argue that, rather than imposing limits on childhood behaviour, we should be more accepting and encouraging of all types of children.

Dans Les Aventures de Tom Sawyer et Huckleberry Finn, Mark Twain a fait connaître deux des garçons les plus emblématiques de la littérature américaine. Tom et Huck deviennent des personnages héroïques en dépit de leur mauvaise conduite. En fait, c’est leur tendance impulsive ; leur inclination à enfreindre les règles et à défier l’autorité qui les aide à sauver la mise. Aujourd’hui, cependant, Tom Sawyer et Huck Finn sont devenus synonymes d’un trouble psychiatrique, le trouble du déficit de l’attention avec ou sans hyperactivité, ou TDAH. Cet article retrace en quoi et pourquoi le 20e siècle entraîne un revirement des attitudes vis-à-vis des troubles pathologiques du comportement chez les garçons ; l’accent n’est plus mis sur les garçons timides, introvertis et physiquement passifs mais sur des garçons comme Tom et Huck. Cet article conclura en soulignant que, plutôt que d’imposer des limites au comportement des enfants, nous devrions avoir une attitude plus ouverte et encourageante envers tous les enfants quelle que soir le nature.

About Jacy Young

Jacy Young is a professor at Quest University Canada. A critical feminist psychologist and historian of psychology, she is committed to critical pedagogy and public engagement with feminist psychology and the history of the discipline.